Translate

lördag 7 mars 2020

Från Monsanto till Spanien

Nu börjar jag se slutet på mina reseinlägg för den här resan, för det är drygt att ligga långt långt efter verkligheten. Men jag vill sprida lite info om alla fina platser som  Portugal erbjuder oss HB åkare, här kommer ytterligare ett inlägg trots förseningen.

En vanlig o härlig syn på landsbygden 

Efter Monsanto hade vi två platser som vi inte ville missa innan vi lämnar Portugal och kör in i Spanien.

1. Fundao med Spetshuset

Vi kör E806 alternativt N18 norrut och plötsligt passerar vi vägen upp mot Serra da  Estrela som nu har snö på toppen. När vi besökte (Estrela) skidparadiset i Portugal körde vi upp från andra sidan. Vilken uppfart som är bäst vet vi inte.  Det blir den väg  som är bäst och närmast,  beroende på varifrån man kommer.

Vi tar riktning mot turistbyrån i Fundao. För det var på Pinterest som jag hade sett "Spetshuset" och jag ville verkligen se det i verkligheten då bilden var fantastisk.  Till slut fick jag fram att det låg i Fundao.

Efter lite sökande på nätet hittade jag att konstnären är "Street Artist Ne Spoon"
som målar spetsmönster på fastigheter m m. Jag blev helt begeistrad i hennes målning då det såg ut som om någon lagt en gammal spetsduk på huset.

Vi kommer söderifrån och kör mot centrum och turistbyrån. Helt plötsligt ser Bengt huset, t o m med en parkering alldeles intill.
"Ne Spoon" kommer från Polen och har till och med avsatt spår i Borås, 
 bilderna nedan är hämtade från nätet. 
Ne Spoon in action i Borås  - 600 mil i onödan eller hur ska vi tolka det !!!!!

2. Vilar Formoso med sin tågstation

Nära spanska gränsen ligger en tågstation som har otroliga ajuleos på utsidan men även på insidan.
 

Stationen ligger i samhället Vilar Formoso endast ett stenkast från N10 och gränsen. Det här stoppet tog bara 10-15 minuter att utforska men det var värt den lilla omvägen in i samhället.

En trevlig tågstation med traditionella kakelpaneler i blått och gult på stationens utsida, som visar  historiska platser i Portugal
Torre de Belen i Lissabon
Universitetet i Coimbra

Mycket typisk station, troligen en av de vackraste i landet



De här två samhällena var värda att stoppa till vid och upptäcka all dess charm. Sedan var det bara att fortsätta till gränsen för vidare färd i Spanien och över Pyreneerna för att så småningom landa hemma.




Ha de gött!



1 kommentar:

  1. Fantastiskt hus! Och att det finns ett spetshus i Borås! Tack för alla fina stopp ni gjort och delat med er av!

    SvaraRadera

Our Vantastic Travels