Translate

tisdag 12 juli 2022

Furillen

Furillen är en ö utanför Gotlands nordöstra kust. Den har dock en liten landförbindelse vid Lergravskusten. Det var den smala bron vi tog för att besöka ön med deras gamla Kalkbrottet.
Kalkbrottet var aktivt fram till -70-talet då tog militären över och det blev milirt skyddsområde. Numera bedrivs en unik  hotellverksamhet, hotellet är medlem i Design hotells och gästerna kommer oftast från mode- musik och reklambranschen.
Området är omgärdat av de gamla resterna från kalkbrottstiden.
Hur ska man beskriva miljön, ja inte är det en grön skogsglänta med härliga skogs-och blomdofter utan en grå dammig unik miljö för ett hotell. Eftersom hotellet inte öppnat för säsongen kunde vi inte få se deras reception, utan bara strosa omkring i omgivningen, säger bara att den är unik och att det var ändå roligt att få se spåren efter den.

Efter  dammpromenaden kände vi för något gott - det blev Rute Stenungsbageri.
Ett valnötsbröd, ett med oliver o ost, allt stenugnsbakat med surdeg, det var det vi köpte  med oss, sedan intog vi lite annat gott i deras berså.
På vägen söderöver körde vi förbi det här staketet med såå fina clematis. Kunde inte bara åka förbi utan vi stannade till o jag fick
ett kort på skönheten, praktexemplar enligt mig.
När vi ändå var i närheten körde vi ner till Smöjen, Cementas gamla kalkbrott. Vägen dit var inte särskild positiv för fler hål i grusvägar har vi aldrig upplevt. Sedan ska vi inte nämna ordet DAMMIG, för det var vad bilen var när vi körde tillbaka.
Här blev vi rekommenderade att inte bada, det skulle finnas andra brott som var mycket mer badvänliga.
Några gamla båtar låg vid en pir. Hela området var otroligt nedslitet så det är ingen plats vi skulle återkomma till. Men där stod trots det två husbilar uppe på höjden. När vi kommit ifrån dammhålorna tog vi en liten paus
 och åt några härliga gotländska jordgubbar i St Olofsholm naturreservat.

Framför oss har vi Slite men när vi kommer till samhället och ser hur grått och dammig det är ville vi inte trängas med boende o turister på gatorna. Vi såg en Thairestaurang bestämde  oss för att äta, men det var mycket folk där så vi tog take away och satte oss i bilen och njöt av vår fantastiska Massaman kyckling.
Smart gjort, för portionerna räckte till oss i två dagar.

Sedan var det dax att hitta en övernattningsplats o det blev Katthammarsvik. Dagens etapp blev nog den längsta vi kört på Gotland, ca 15 mil.