Translate

fredag 24 maj 2019

Tre intressanta platser i vår närhet

I helgen tog vi oss en tur till Alingsås, Trollhättan och Uddevalla. Platser som ligger på korta bra avstånd från vår bostad och som har en hel del att erbjuda. Det skulle dessutom bli bra väder så vi tog chansen att se oss omkring.

Första stoppet blev Alingsås med stellplatsen "Savannen  N 57 56 02  E 12 32 30", som är en parkeringsplats för klass 2 bilar på en hård gräsyta och relativt nära centrum. Det gäller dock att köra in genom parkeringsplatsen från Landskyrkoallén för att komma in till stellplatsen.
Där möttes vi av doftande blommor.

Väl tillrätta med parkeringen tog vi en promenad in till centrum via den här fina grönskande allén
för att äta lunch och eventuellt shoppa lite. Lunchrestaurangen hittade vi omgående på Nygatan
 så vi slog oss ner på deras uteservering. Men vad vi inte visste var att vi hamnade på första parkett vid en filminspelning. Fullt med statister passerar oss, men vi fick också se huvudrollsinnehavaren Rolf Lassgård i den kommande filmen "Min pappa Marianne".

Filmen baseras på Ester Roxbergs självbiografiska bok Min pappa Ann-Christine som kom 2014.

Nog tror vi att vi kom med på några filmsekvenser, men det innebär ju inte att vi kommer synas på filmen. Vi blir säkert bortklippta!  Det var i alla fall kul att kolla inspelningen där omtagningarna var jättemånga. Så när vi ätit färdigt och kände att nu fick det väl vara nog med omtag av alla promenader där utanför uteserveringen så reste vi oss och fick prata med några statister som tyckte som vi..... för många omtag!

Nästa dag tog vi oss till PR-husbilar i Sollebrunn och rekade lite på deras plåtisar. Men som sagt vi har en plåtis som vi är mycket nöjda med, inget byte för vår del.
Därefter for vi vidare till Trollhättan.

Här stannade vi till vid Sjöfartsverkets stellplats som ligger precis vid Trollhätte Kanal.
N 58 15 55  E 12 14 55
Här finns 21 platser på asfalt och vi hade turen att få och en plats i första raden med utsikt över kanalen och alla dess passerande fartyg. Dygnsavgiften är 200 kr och betalas med kort, Tyvärr var duscharna inte öppna ännu. Men annars finner vi platsen mycket trevlig med café och museum på andra sidan kanalen. Att ta sig dit är inga problem då det finns" gångvägar" över kanalen.

Det var som en ny upptäckt att få promenera runt slussarna och ner mot Gamle Dal, för jag har inte vart där sedan småskolan. Minnet fick sig en ny genomgång och enligt anslagstavlor så påbörjades bygget av slussarna redan 1794-1800 i två etapper med totalt 8 slussar. De här slussarna betraktades som världens åttonde underverk och var i bruk fram till 1916 då en ny slussled öppnades.
Rester av de gamla slussarna finns kvar till viss del. Slussportarna är borttagna då de säkert var så ruttna att de inte kunde stå emot vattnet. Men jag ser också hur smal kanalen var, så det förklarar varför nya slussar behövde byggas  för de större båtarna.
Här syns de slussar som användes från 1844. De trafikerade ångbåtar, pråmar och segelfartyg. Från 1850-talet ökade trafiken kraftigt och trafikstockningar uppstod vid slussarna så upp till 120 fartyg kunde ligga o vänta.  1916 öppnades därför en ny slussled.
Idag transporteras så här långa fartyg genom kanalen, det är så att de precis får plats mellan slussarna. Det talas om att kanalen behöver byggas ut.

Vi hade även turen att få se fem båtar slussas på morgonen. Det blir ett enormt dånande av vattenmassorna när de ska tömma den ena slussen och låta vattnet stiga på den andra sidan om portarna. När vattnet är i samma nivå på båda sidorna öppnas slussportarna och båtarna får åka vidare.
Det var en trevlig överraskning att få vandra runt i området och få se de här historiska byggnadsverken samt även få uppleva dagens slussarbete. Vid slusskajen låg "Elfkungen"

som från och med den 15 juni kommer att göra olika turer i omgivningarna. Utifrån det kommer det säkert att bli en utflykt till kanalen igen  i sommar.

Samtidigt kan jag säga att Fallens Dagar infaller den 19-21 juli i år.

Innan vi stack vidare till Uddevalla fick vi besök av Putte o Kicki. Det blev en gofika!

Ett besök i Uddevalla skulle innebära en tur till Skalbankarna samt att vandra utefter den relativt nya bryggan i Gustavsberg. Inget av det hann vi med, men det blev i stället en lugn stund i Lindesnäs. Där blev det ett stopp i Hamnen
N 58 19 49  E 11 53 05
Här finns ingen service, men en fantastisk miljö att strosa runt i. Utefter promenadslingan som går till Gustavsberg ligger många gamla fina sekelskiftesvillor i läckra färger
och på håll ser vi Uddevallabron.
Trevliga skärgårdsbåtar med olika turer passerar stellplatsen, ett bra sätt att få se lite mer av den vackra Bohusländska kusten.
Alltid finns det någon som trotsar det kalla vattnet och tar sig ett bad. Men bara 12 gr i vattnet, nej då får det allt vara för oss!

En underbar helg och utflykt som jag sent kommer att glömma. Vi kan även rekommendera de stellplatser som vi övernattat på, lugn o skönt var det!