Translate

söndag 12 september 2021

En sväng till dejelige Danmark

Positiva nyheter från Rapport gjorde att vi bestämde oss för en liten utflykt till det södra grannlandet. Danmark tog nämligen bort alla sina coronarestriktioner fr o m den 10 september så det kändes som allt var fritt fram. Äntligen dax för en tur!  Våra Vaccinpass finns sparade på paddan, extra försäkring behövdes inte då vår sejour inte skulle vara någon längre period.

På fredagen körde vi mot Malmö, men trafiken tog tid och Bengt kände sig lite trött så vi sa att vi övernattar på svenska sidan. Att hitta en bra stellplats var inte så lätt. Campercontact hade en I Arrie som vi tog in på. 100 kr kostade det utan el eller tillgång till något annat.
Vi upplevde den som rörig och tråkig dessutom hade vi ett vedupplag som granne. Nej tyvärr är det ingen plats som vi kan rekommendera.
På morgonen vaknade vi till en otrolig dimma o några enstaka droppar regn, men väldigt varmt. Vända om,  var det inte tal om, utan istället  se framåt o hoppas på att det klarnar upp.
Vilken tjocka när vi körde över bron. Men efter någon timma började det ljusna och vi kunde se kusten. Vi valde att köra kustvägen Amager Strandväg upp mot Helsingör. Här hittade vi en matbutik som verkligen fick oss att känna NU är vi utomlands.
I Köpenhamn var det vägarbeten i nästan varje hörn vi passerade. Cykelbanorna hade fått plats i bilfilerna på vissa ställen. Så det var tungt att vara chaufför, alltså ett myller av småbilar o cyklister som skulle trängas på de små filerna.  Men det positiva med Strandvägen är ju att det finns så många vackra hus med tinnar o torn utefter den. Sedan finns Tuborghuset, en dryck vi ofta köper.
Ett stopp som vi gjorde var i Charlottenlund för att titta på det gamla fortet från 1886/1887, en tidigare dansk befästning. I början av 1900-talet ombeväpnades det med 12 stycken 29 cm haubitsar som syns på nedanstående bild.
Numera är fortet en populär campingplats.

Vi for vidare för nu var det lunchdags och stannade därför till i Vedbaek Hamn.
Här tog jag ett smörrebröd med Rostbiff, smakade gudomligt o Bengt tog Fish and chips. Jag rynkade på näsan för jag tänkte på halvfabrikaten som är vanligt hemmavid. Men icke sa Nicke, här var det hemlagad stekt torsk med fantastiskt fina pommes.
Så många fritidsbåtar det fanns i hamnen,  det går inte att räkna dom. Men en skön bild för ögat var det.

Nu skulle vi ha tag på en camping eller stellplats för att koppla av en stund på eftermiddagen. Men det var lättare sagt än gjort. Trodde nästan att det var industrisemestrar, för fullt fullt överallt.  Slutligen hamnade vi ända uppe i Hornbaek på en DCU camping. Den var väldigt fin men låg ca 20 min promenad från havet, alldeles för långt enligt oss. Trots det tog vi en promenad genom ett s k naturreservat
ner till stranden. För det är havet o sanden som lockar oss.
Havet låg så spegelblankt och det luktade lite tång. Kändes precis som vid stränderna i Halland.
En kvällsaktivitet som vi stod och tittade på en stund, men fiskelyckan uteblev för personen ifråga.

I morgon fortsätter vi vår resa vidare på Sjaelland