Translate

lördag 18 januari 2020

Lissabon - Sintra

När vi besökte Lissabon i mars 2017 sa vi att det måste bli ett återbesök för vi kände oss inte färdiga med stan och alla dess sevärdheter.  Nu när vi befann oss på Portugals västsida så var det bara att välja kustvägen ner till Sintra.

Sintra ligger ca 3 mil från Lissabon och är ett sommarparadis för Lissabonsborna. Vi gjorde en djupdykning i Parque da Pena med sitt färggranna slott år 2017 men på grund av tidsbrist hann vi inte med  Quinta da Regaleira. Men nu skulle det bli av. 

Vi hittade en stelllplats i Sintra,  N 38 48 15  W 09 21 25,  mitt emot ett Lidl,  som dessutom servade turisterna med gratis buss upp till Sintra centrum. Utmärkt, det skulle komma en skur dagen efter så varför  inte ta bussen upp med en gång. Sagt o gjort! Chivas fick egentligen inte åka med men vi var de enda passagerarna på eftermiddagen, så sätt han i ert knä så  går det bra, sa chauffören.

Väl uppe vid tågstationen blev det en Tuktuk till Quinta.


Nästa problem -  inga hundar med in i slottsträdgården o slottet! Dax att dela på sig igen. Bengt sitter med Chivas och väntar på att jag ska bli klar.
Jag går till biljettkassan och finner att det är ingen kö in, vilken tur jag har! Att köpa en pensionärsbiljett kostade  bara 6 eller 8 € om jag inte missminner mig, sedan fick jag en mycket bra karta över området. Nu var jag färdig för att starta min vandring.
Palatset är byggt på 1890-talet och har en jätteträdgård. Det är klassat som ett världsarv av UNESCO och är ett absolut måste om man besöker Sintra. 
Det är inte bara slottet som är sevärt utan hela slottsparken utgörs av små sjöar, grottor, källor och massor av andra små byggnader som var och en för sig är otroligt vackra och som det även går att gå in i. 
Jag var där vid fel årstid, tror jag,  för det var inte många blommande växter. Men de jag såg var fina.

Detaljbild av ett torn på slottet

Slottet har ett smeknamn och kallas också för "Miljonären Monteiros slott" . det var han som under sitt innehav byggde vattenfall, underjordiska tunnlar, massor av dekorationer och annat spännande som nu finns att utforska  där.
Precis som i Bucaco skogen ( som jag tidigare skrivit om)  är det mycket mossa på byggnader och konstruktioner vilket gör att trädgården blir väldigt trollsk. 
 Ingång till en av grottorna, Grotta do Oriente, som finns i trädgården.
Eget kapell, Capela, som är utsirat 
Fonte da Abundancia 

Detta är bara ett axplock av bilder då jag inte kunde besöka  hela trädgården på grund av min onda hälsena. Den blir överansträngd varje utflykt som jag gör! Med andra ord det fick räcka med halva slottsträdgården denna gång.  Kände att jag får spara min fot för det kommer fler dagar då jag vill göra något spännande under vår resa. Sedan sitter ju Bengt o Chivas utanför slottet och väntar på mig. 

Men Quinta da Regaliera ligger kvar och det jag helst ville se var Poco Iniciatico, det får jag börja med vid nästa besök. För fler besök kommer det att bli i Sintra nu när de har fått en stellplats med gratisbuss upp till Sintras centrum.   Som sagt ytterligare besök blir det för oss och jag hoppas även för er"

Ha de gött! 



7 kommentarer:

  1. Vilket speciellt slott, jättefint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket speciellt, längtar tillbaka så att jag får mer av anläggningen!

      Radera
  2. Dit vill jag också!! Vi har åkt förbi, men inte vetat eller läst något om slottet....förrän min syster i USA sa att hon ville dit. Nästa resa blir nog mot det hållet. Portugal har mycket att erbjuda. Så fina bilder du tagit också.

    SvaraRadera
  3. Mycket annorlunda slott med hela sin trädgård som är så annorlunda. Spiralgången/trappan missade jag ju men den ska vi ta nästa vända.

    SvaraRadera
  4. Så fint det ser ut! Vi missade Sintra när vi var i trakterna 2015, tyvärr ... Får väl bli en ny tur nån gång! Tråkigt med hälsenan, hoppas det bättrar sig!

    SvaraRadera
  5. Hoppas att ni verkligen hinner med att ta en tur igen till Lissabon med Sintra. Vi älskar Lissabon o Sintra.

    Ja det är drygt med hälsenan men jag hoppas att det ska läka ut snart!

    SvaraRadera
  6. Vilket spännande ställe. För har vi inte varit, men hoppas att det kan bli

    SvaraRadera

Our Vantastic Travels