Translate

torsdag 26 september 2019

Bom Jesus do Monte

Förra året när vi åkte förbi Braga hade jag ingen aning om den här helgedomen som ligger utanför staden Braga. När vi nu skulle åka ner igen ville jag att vi tog en tur hit för att kolla in byggnaden. Vi parkerar på deras parkering som också är klassad som en stellplats i Campercontakt, dock utan någon service.
Vi kollar läget huruvida hundar får följa med i linbanan. Nej, nej säger vakten. Vi avvaktar därför till morgondagen med att åka upp och hoppas att det blir en sval dag så att Chivas kan vara i bilen. 

Hurra det regnar, säger vi när vi vaknar. Inga problem att åka upp! 
Linbanan byggdes 1882 och den tar ca 3 minuter upp! 

Väl uppe får vi även en vidunderlig utsikt över Braga


Bragas ärkebiskop såg till att bygga en enorm barocktrappa till ett litet kapell uppe på en höjd 1722. Kyrkan Bom Jesus o trappan blev klart 1811. Eftersom vi tog linbanan upp missade vi den fantastiska trappan med alla sina stationer med olika kristna symboliker.  Den här byggnaden är en vallfartsort och turistattraktion som lockar många besökare. När vi var där var det sex busslaster, trots det ihärdiga regnet. 
Kyrkan är mycket pampig med många detaljer om Kristus färd.
Fontän

Regnet öste ner så vi gjorde ett snabbt besök i omgivningen och tog sedan bergbanan ner igen. Problemet var då att jag missade trappan som jag egentligen ville se. Men jag testade att gå nerför ett par trappsteg men höjden på dem gillade inte min fot eller knäna. TYVÄRR inget att göra åt. 

Trappan som är gjord i granit med vitkalkade ytor ska symbolisera en uppåtgående andlig resa. 

Det är många statyer och fontäner att studera om man vill. 

För att förmedla en bild av trappan har jag hämtat två foton från nätet. 


Men en bild på entreporten har jag!

Eftersom jag inte fick uppleva trappans symboliker så kändes det som en begränsad upplevelse för mig med den här utflykten!


Ha det gött!








6 kommentarer:

  1. Fantastisk byggnad! Våra vänner var där också och tog också linbanan. Den lär vara vattendriven och det är ju häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att den går på vatten. Innan vi fick kliva ombord fylldes den med vatten, ja inte kupen där vi satt!

      Radera
  2. Vi var där 2012 och gick hela trappan upp. https://lillviks.blogspot.com/search?q=Bom+Jesus
    Vilken byggnad, trappan alltså och kyrkan. Tyvärr så var den dåligt underhållen då vi var där, men kanske har de gjort något åt det. Vi tog Linbanan ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://lillviks.blogspot.com/2012/10/bom-jesus-trappa.html

      Radera
    2. Bra kämpat med att gå uppför. Nu tog de flesta linbanan upp och trappan ner.
      Men visst är det en fantastisk byggnad.

      Radera
  3. Bra kämpat, men det trots allt tur att linbanan finns för oss lite handikappade!

    SvaraRadera

Our Vantastic Travels