Translate

lördag 28 september 2019

Vi har hittat "Flintstones Resident"

När jag i våras satt och letade efter intressanta sevärdheter fick jag ofta upp olika naturfenomen. En allmän sökning på gamla byar, borgar m m,  resulterade  i en stenbumling som såg så speciell ut. Vid närmare efterforskning visade det sig vara en bostad som ligger i samhället Fafe inte långt från Guimaraes.  Den där stenbumlingen ville jag se!

Vi hittar byn Fafe, men sedan med hjälp av Googles map letade vi oss fram till en avtagsväg utan varken skyltar eller annan info. Regnet vräker ner och grusvägen blir allt mer slirig och till slut säger Bengt att det är ingen fyrhjulsdriven bil vi har, så nu stoppar jag för jag tror inte vi kan ta svängen o backen som är så brant.

Själv tog jag på mig regnkläder och stövlar o traskade iväg uppför backen. Jobbigt va det men jag ville så gärna se den där bumlingen.
Kan det måntro vara den här?

En skortenspipa - jag närmar mig
Nu ser jag konturerna av ett hus! 

Jag blir jätteglad för nu är jag nära målet, bara att fortsätta till  entren. 
Här verkar ingången vara!
Kändes verkligen ovälkommet med allt det stängsel! Nja. jag tror att jag går tillbaka utan att ha fått se huset på närmare håll. Senare fick jag reda på att det varit så mycket besökare där, så att ägaren varit tvungen att inhängna sina marker. Dessutom tar de inträde för att visa sitt hus. Någon sa att det är ett museum nu. 

Men här kommer tre foton från nätet så att ni får en uppfattning om varför det kallas för "Flintstones resident"


Det är fyra stenar som utgör stommen i huset. Det började byggas 1972 och stod klart 1974 och var tänkt som fritidsbostad åt ägaren. 

Men har blivit en stor turistattraktion!

Även om jag inte nådde ända fram känns det bra att ha hittat huset utan koordinater till hjälp. Vi körde på känn till byn Fafe och sökte stenbumlingar i närheten. 

Här är några som jag fastnade för.


Ha de gött 



 i






5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tänk när människan och naturen samarbetar så kan det bli något riktigt kul!

      Radera
  2. Vilket spännande "hus" ni hittat, det skulle jag också vilja se. Vi var också i Monsanto och tittade på "stenbyn". Kul att hitta något extra sevärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var synd att jag inte kunde komma närmare huset. Men samtidigt förstår man att det blev turistinvasion när det var färdigställt. Monsanto blir det nog på hemresan för vår del.

      Radera
  3. Tack för tipset för det är ju inte kul med haverier. Troligen tar vi Monsanto på hemvägen!

    SvaraRadera

Our Vantastic Travels