Translate

torsdag 15 september 2022

Tunnel Somport och Canfranc Estacion

En härlig måndag morgon lämnar vi Pau och kör mot tunneln som ska föra oss in i  Spanien.
Den är 8606 m  lång och har en begränsad hastighet till 80 km. Men först tankade vi diesel för 1, 61 € i Pau . Vilken tur att vi gjorde det för i Spanien kostade dieseln 1, 92 €. 
Vi passerar gamla broar och ibland är vägen inte bredare än bilen. På den här vägen som har nummer N330 är det också en hel del reparationarbeten. 
Även bergsöverhäng finns med, visserligen inte på vår vägsida idag, men ändå! 
Smalt, tur att chaufförerna är skickliga.

Direkt efter tunneln finns skylten som visar att det är dax att köra av till Canfranc stationen. 
Tydligen hade det varit någon form av festival eller arbetsplats för det var avstängt för turister så det gick inte att komma närmare fastigheten. 
 Här kommer lite historia om denna märkliga station. I början av 1900-talet fattade Frankrike o Spanien ett beslut om att underlätta för handel o resor över bergskedjan. Det var då man byggde den storslagna  stationen Canfranc på sin tid Europas näst största.
                   Bilden hämtad från nätet                                   
Stationen kompletterades med ett sjukhus, restaurang o bostäder för tullpersonalen.  Den är nog den vackraste tågstationen i Spanien och har 365 fönster, ett för varje dag på året.  En imponerande byggnad, omgiven av berg på spanska sidan och en plattform som räknades som franskt territorium. 
Men under första världskriget avstannade bygget då
fransmännen togs hem. Spanjorerna fullföljer det. Slutligen invigdes det år 1928. Ett 50-tal passagerare per dag anlände till stationen på 30-talet. När spanska inbördeskriget bröt ut murades alla tunnlar igen på den spanska sidan för att förhindra vapensmugglare. 
 En stor miss upptäcktes, då järnvägsspåren i de båda länderna var olika. Alla passagerare o gods måste lastas om. År 1929 kom börskraschen o det gick snabbt utför. 
Efter andra världskriget tappade fransmännen intresset för förbindelsen och övergav det helt efter en urspårning. I 40 år förföll det. Myndigheterna i Aragonien köpte o renoverade stationen för några år sedan. Efter det har det blivit ett intressant utflyktsmål för spanjorer och en ombyggnad till hotell är på G. Idag är Puerto de Somport
fullt av lägenhetshotell för skidåkare. 
Med tanke på byggnadens längd o avspärrningarna var det inte lätt att ta ett kort på hela byggnaden, utan endast delar av stationen hamnar på bild. Här skulle man haft en drönare. 



Ha de gött! 






12 kommentarer:

  1. Har läst mycket om denna järnvägstation, kom inte själv dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du någon gång kommer dit för det är en fantastisk byggnad! Mycket sevärd!

      Radera
  2. Fantastiskt att ni är där enl. resplanerna🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går sakta framåt men vi ville dit, så ..........

      Radera
  3. Svar
    1. Roligt att få se den i verkligheten, helt otrolig. Tänk så lång o ca 50 passagerare per dag , storslaget!

      Radera
  4. Så kul att se var denna byggnad låg. Såg ett program på TV om just denna järnvägsstation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det TV programmet skulle jag också vilja se, Men nu kom verkligheten till vår hjälp!

      Radera
  5. 🙏 för rolig information

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligheten kan vara överraskande ibland, men en otrolig fin byggnad!

      Radera

Our Vantastic Travels