Translate

lördag 23 mars 2019

Vi börjar köra på franska A75

Vi lämnar Empuriabrava och kör mot franska gränsen. Vad ser vi, jo snö ligger på de pyreneiska bergen. Det bådar inte gott tänker jag, risken är stor att det blir kalla nätter. 

När  vi närmar oss gränsen ser jag jäääättemånga husbilar parkerade vid en outlet. Inget för oss, vi har ju precis startat säger Bengt. Jaha! Men jag tror att jag kommer ihåg platsen ifall vi kör den här routern nästa gång.

Som vanligt krånglar GPS:en och lurar oss hit o dit, så att jag till slut får bli mycket aktiv med kartan.  Här gäller det att följa kartan i stället för, ja ni vet. Det känns jobbigt med en gång eftersom jag måste bevaka alla avfarten o rondeller. Vi kommer därför inte så långt den här dagen, ca 20 mil.. 
Tur att vi passerar fina vinodlingar så att jag kan drömma om nya vinsorter till hösten och massor med körsbärsträd utefter vägrenen som är så fagert rosa. 

Vi bestämde att stanna till i början av A75,  och hittade en stellplats i Montagnac men tyvärr var den nerlagd, det var nu ett kommunalt upplag för grus m m. Jag frågade en fransman var ligger närmaste stellplats och han hänvisade till Meze.  Det var bara någon mil till, mot havet.  

Stellplatsen ingick i systemet Camping Car så för att komma in behövde vi registrera oss. Det innebar att vi fick ett plastkort som vi kan ladda på med Euro eller betala med kreditkort vid varje vistelse på stellplats/ campingar som är knutna till kedjan. 

Smidigt, men ska jag vara ärlig så fick jag hjälp med proceduren. Kortet kostar 4€ men varar livet ut. Så det kändes inte så onödigt med det utlägget. Avgiften för 24 timmar var 10,86 € inkl vatten o el. Ett mycket rimligt pris då elen också ingick. Det var mycket väl avgränsade platser, tyvärr inte så breda. Vi saknade också hygienhus!
N 43 26 28  E03 35 40
Lite från omgivningen
Ser ut som oranga vallmo, men vackra är de!

Vi sov lugnt i alla fall trots att vi hamnat en bra bit ifrån A75.

Tjingeling
We 3



7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja du vet det gäller att förgylla livet den tid vi har kvar.
      Ha de gött
      ������❤️

      Radera
  2. Hej!
    Vi har alltid kört förbi outleten.
    Men i år stannade vi och upptäckte ett vanligt snyggt köpcenter.
    Men här idkas gränshandel. Mängder av fransmän som handlade t ex Pastis bra mycket billigare än i hemlandet. Stort utbud av spanska viner.
    Rekommemderas alltså.
    Tack för trevliga tips på er blogg. Hälsningar från Solan i Dethleffen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för infon. Bra o veta att det är värt att stanna till.
      Roligt att du tycker att min info ger tips. Vi förmedlar gärna våra erfarenheter från våra resor!
      Ha de gött!

      Radera
  3. Ja nu har vi fått listor på deras olika platser via mail, så det blir till att printa ut när vi kommer hem

    SvaraRadera
  4. Vi stannar sällan vid gränshandeln. För första gången på länge har vi åkt genom tunnel för att slippa de kurviga vägarna över Pyrenéerna. Alltid intressant med nya vägar. De där plastkortet känner jag igen. Vi försökte på flera ställen i höstas med visakortet, men det var tji. Många ställplatser utmed kusten i södra Frankrike, använder sig av just det kortet. Tyvärr så var det aldrig någon bemannad ställplats så vi kunde registrera oss. Tål att tänka på till en annan gång. Trevlig resa hem vi är snart i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tunneln har inte vi heller prövat på, kanske blir det nästa gång. Annars tycker vi nu med vår plåtis att det är både roligt o spännande att åka branta o kurviga vägar.
      Vi hade tur att en schweitsare som kunde mycket bra engelska kom och hjälpte oss med registreringen, annars hade det nog inte gått för oss heller. Sedan får vi se om vi har någon användning för det!

      Vi väntar nu på Kielfärjan, blir en tur på måndag.

      Radera

Our Vantastic Travels