Translate

måndag 4 mars 2019

Efter Nerja kör vi mot Cabo de Gata

När vi lämnar Nerja har vi bestämt oss för att köra mot Naturreservatet Cabo de Gata i Almeria.
Vi har visserligen kört där tidigare men nu vill vi uppleva dess natur igen.  Där finns vulkanklippor, sanddyner, saltslätter och avskilda vikar. Landskapet är annorlunda och värt flera besök tycker vi.

Vi tar sikte på byn Cabo de Gata som har en stellplats. N 36 46 44   W02 14 34

Där är nästan fullt på parkeringen med fransmän och tyskar. Men vi ser att ytterligare en svensk bil hittat hit. På eftermiddagen blir det en rundvandring i byn som är tyst o nästan folktom.
Men strandpromenaden är fin och det finns två öppna restauranger.
Här har de även satt upp ett utegym, men tyvärr så är det så rostigt så!
Tittar vi åt andra hållet ser vi fiskebåtarna som ligger på land, det är ju helg, så inte så konstigt. Byn har inte så många sevärdheter att erbjuda men där finns rester av en gammal borg som ligger precis nere vid stranden..
Nästa morgon kör vi vidare genom parken för att få se dess natur.
Vi upplever parken som en av de vackraste landskapen i södra Spanien med sina vulkaniska klippor och de torra områdena. De är dessutom ett av de torraste områdena i hela Europa. Cabo de Gata är platsen som har lyckats undvika massturism, typ höghusen i Benidorm eller La Manga.
Att köra genom parken innebär både höjd skillnader och kurviga vägar, men vägarna är i god kondition så det är lätt att ta sig fram även på de små vägarna.
Vägen ringlar sig upp och ner
och det var på vår färd endast ett ställe där vi hade 10% lutning.
Väl nere vid kusten ser vi vågorna slå mot stranden och här tycker vi att det är lämpligt att stanna till för en fika.
Vi passerar Redalquilar, som ligger några mil in i landet, och är ett gammalt gruvdistrikt med bland annat guldgruvor. I trakten har några Indiana Jones filmer spelats in och orten ska inte förväxlas med Tabernas Dessert där många andra Hollywood filmer har spelats in.
  Vi passerar också en del låglänta slätter där grönsaksodling kommit till med hjälp av konstbevattning.
Att passera sådana här bergsmassiv där olika mineraler går i dagen är jätteintressant tycker jag. Dels ger det så fin färg åt naturen och dels har det gett många arbetstillfällen i byarna förr i tiden.

Våra två svenska flaskor med gasol börjar ta slut så vi är därför på väg upp till Anibal bensinstation som kan fylla på de svenska flaskorna.
N 37 23 20  W 01 36 55
Ja , nu känns det som vi klarar oss hem. Eftersom vi har Truma dieselvärmare så förbrukar vi inte så mycket gasol. Men vi har fricampat en hel del och då är det vårt kylskåp som behöver gasolen. Nu vänder vi neråt igen och övernattar på Playa La Higuerica N 37 22 48  W 01 37 36, eftersom det var fullt på Playa La Carolina.
Som tur va, blev vi inte bortkörda eller fick böta. Higuerica finns ju inte kvar längre i Campercontact som en övernattningsmöjlighet.