Translate

lördag 30 mars 2019

Vi fortsätter mot Pont a Mousson

Dagens etapp blir till att köra igenom resten av Frankrike till PaM som ligger ca 10 mil söder om Luxemburg. Färden går både på betalfria motorvägar och landsvägar. Det är samma rutt från Clermont,  som vi åkte ner på  i höstas
Pont á Mousson

Vi väljer att stanna två dygn i PaM för att både koppla av och röja ur bilen lite grand. Det har blivit många mil och lite otur de sista dagarna så en paus behövs. Dessutom är det aldrig fel att röja ur bilen igen. 
 Härliga vårblommor vid deras infart
Vi fick en plats nere vid Mosel
Två dagar går fort när vi är igång med promenader och tvätt. Denna gång var tvättmaskinen och torktumlaren  lediga så det var bara att sätta i gång, skönt att slippa ha för mycket tvätt med sig hem. 

Sedan bär det av genom Luxemburg och vi stannar till vid en stellplats iTyskland, Jülich,  9,50 €
N 50 55 26  E 06 20 25. 
 Där finns el, tömning o vatten samt toa o duschmöjlighet, 1 €,  i ett hus vid sidan om platsen.. 

Nu har vi stora förväntningar på Obelink i Holland så det bär iväg, ca 16 mil,  för lite diverse inköp. Men tyvärr hade de inte någon isolermatta till våra bakdörrar, så lite besvikna blev vi. Vi hittade dock den solcellslampa som vår granne i San Javier hade köpt i en Chinabutik.
När den lyser ser det ut som en låga som fladdrar i mörkret
 Den lampan lyser väldigt fint på nätterna, men jag hade inte hittat den i någon chinabutik  i Spanien eller i nån annan butik efter att vi lämnat San Javier. Men hade vi tur som fick en som ska lysa upp våra kvällar på hemmaplan.

Att besöka Obelink, N 51 57 29  E 06 41 04, innebär flera timmars vandring emellan alla tillbehör. Vidare finns det en annan utställningshall med husbilar och husvagnar, men den delen hoppade vi över. Vi var mer intresserade av att kolla upp deras tält. Ett tält som vi fastnade för var deras
Tältet hade två luftben ett innevid bilen och ett utevid. Båda benen går parallellt med bilen. Det såg stadigt ut jämfört med vårt som bara har ett luftben. Klart att detta tält väger lite mer än vårt då det står på fler ben..
Huruvida det passar våra skjutdörrar vet jag inte, men eftersom det inte är så stort är det nog bara att passa in det i markisen så att dörren kan öppnas utan att behöva ha halva armen utanför.
Baksidan på tältet har en extra "tältduk", eller vad jag ska kalla det för, som sätts fast i markisen.
Den här Cargo Back i vättentät "polyester" från Fiamma tyckte vi var något bra att ha för oss plåtisar om bagageutrymmet inte räcker till.  Priset låg på 79 €. Nu kanske vi kan ha våra ihopvikta elcyklar inne i bagaget o stolarna i Carco Backen. Det blir till att pussla lite när vi kommer hem.


En annan avdelning som fångade mitt intresse var
 dam- o herrsidan med otroligt mycket fina outfit. Det blev en ny tröja och en vårjacka för min del.

Tjingeling
We 3

5 kommentarer:

  1. isolermatta till bakdörrar ska det behövas vi har inte använt någon i vinter. och inte har det varit kalt Värme kanalen som blåser ut på bakdörren räcker gått.
    Vi har tagit bort gardinkassetten och klätt en skiva med tyg och satt för fönstren på bakdörren. Bel så himla bra! så kul att läsa och följa er i vinter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi beställde hela vinterpaketet vid köp av bilen men fick lämna tillbaka mattan till bakdörrarna. De satt utanpå, så dumt,, och passade inte om man har ett cykelställ. En kompis har en matta innanför med dragkedja i mitten uppifrån o ner. En sådan är vi ute efter, men han vet inte var den kommer ifrån, vi får se vad som händer
      Kul att du har följt oss på resan. På måndag blir det Kielbåten hem!

      Radera
  2. Det blev storhandling m a o.... 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det myyyycket roligt att shoppa!

      Radera
  3. Hej! Har följt er resa. Så inspirerande. Vi tänker oss till Lofoten, i slutet på maj. Söderut i oktober, med vår plåtis. Margret

    SvaraRadera