Translate

onsdag 31 oktober 2018

Busstur i Porto

Det var Ludvig I:s bro som vi vandrade över för att komma till gamla stan och där vi såg killen som hoppade eller dök ner i Dourosfloden  (föregående inlägg). Den bron måste alla turister ta om de bor på stellplatsen och vill gå över till gamla stan, en promenad på ca 20-25 minuter.
 När jag går över bron får jag en känsla av att liknande byggnadsverk har vi sett förut. Visst känner jag igen de nitade balkarna som bron är uppbyggd av. Liknande monument finns på flera platser i Europa och det är medarbetare till Eifel som ligger bakom dessa byggnationer.

På Hop On Hop Off busarna fick vi ha  med hunden så det var ingen tvekan om att vi skulle välja en så kallad röd buss. Visserligen fick vi punga ut med 30 € för vår dryga timmes resa, men en  city sightseeing är väl värd de pengarna när stan ligger på den ena kullen efter den andra. Bussarna kör två linjer, en blå resp en röd, varav den röda linjen även går utefter hamnen och floden Douros mynning och det var den som vi valde..
Vi slår oss till ro på det övre planet som är utan tak. Det behöver vi inte för solen lyser och det är varmt. Det ska bli spännande att åka runt i Porto, som är Portugals andra stad till storleken med ca . 1,4 milj invånare, inkluderat storstadsområdet. Det är även Porto som en gång i tiden gett landet dess namn. 

Bussen startar nere vid Av. dos Alfandega där även en biljettstation finns. Det kryllar av folk som vill med och vi hade tur som fick plats däruppe för jag inbillar mig att vi har bästa utsikten därifrån. 

St Nicolau kyrkan
Porto har många fina kyrkor med bland annat azulejos (målade kakelplattor) på väggarna, både inomhus och utomhus.
Nossa da Senhora Vitoria, en mycket vacker byggnad med sina kakelplattor
Vad kyrkorna heter har jag försökt att lokalisera på vår karta men det kanske inte stämmer alltid. Alla bilderna är dock  tagna i det historiska centrat Ribeira, där bussen körde den största delen av sin runda. Mitt foto på Portos catedral fick alldeles för mycket sol så tyvärr fick jag inte med någon bild på denna vackra catedral.

När vi åker upp mot Rådhuset
får vi se vackra bostadshus utefter den stora avenyn 
med massor av tinnar o torn, figurer och balkonger som är otroligt utsirade. Det är en speciell arkitektur på gamla stenhus utomlands tycker jag. Porto erbjuder även  många charmiga miljöer emellan gränderna
såsom flera restauranger som är mycket välbesökta

Väl tillbaka till utgångsläget ser vi en gammaldags spårvagn, ungefär i samma stil som i Lissabon eller Göteborgs gamla spårvagnar på 50-talet. Kul att de är i trafik  med sina elektrifierade takledningar och de ger ett turistiskt intryck där de klänger sig fast emellan de trånga gatorna

Högst upp på en av kullarna ligger det gamla Biskopspalatset och nere vid strandkanten finner vi alla mysiga restauranger  med utsökt mat. Här var det både ljuv musik och många glada skatt emellan borden. Vi hade ju redan ätit innan vi satte oss på bussen så dessa miljöer fick vi bara runda. 
Men Porto innehåller också förutom alla fina offentliga byggnader hus som ser slitna ut och behöver restaureras.
Tvättstrecken finns överallt bland bostadshusen! 

I vissa gränder ser det ut som rena förfallet. 

Slutligen kör bussen ut mot Douros mynning och vi passerar Castelo da Foz 
ett gammalt fort från romartiden och som påminner om att kusten var ständigt hotad av spanjorer och sjörövare.

Efter ytterligare en bit ser vi vår stellplats på andra sidan floden
som nu ligger i skugga

När vi kliver av bussen känner jag att min behållning av resan blev inte så där jättebra som jag tänkt mig. Gränderna eller gatorna var trånga så det var svårt att ta några bra foton på byggnaderna, jag kom helt enkelt för nära. Bussen kryssade fram o tillbaka så till slut tappade jag orienteringen och visste inte vilka byggnader vi passerade.  Besöker vi Porto någon mer gång får det nog bli en promenad i gamla stan för att verkligen se alla vackra byggnader och för att kunna njuta av stan på ett annat sätt, Porto är faktiskt ett Världsarv på UNESCO:s lista. Jag känner att vad som gjort att Porto hamnat på UNESCo:s lista inte riktigt kom fram under bussturen. Det ska finnas fem historiska vandringar som jag tror skulle passa mig bättre. Jag antar att då fick man även se gamla butiker, marknadsstånd m m som ger en mer livlig bild av Porto än vad vi fick uppleva. Om vi hade lagt mer tid i Porto skulle det även vara intressant att besöka ett vinhus med vinprovning.

Men innan vi går hemåt kollar vi in linbanan som går upp till en av höjderna på " stellplatssidan", det vill säga ej gamla stan sidan. Jag undrar om det blir något liknande som eventuellt ska byggas på Hisingssidan och som luftledes ska förbinda Hisingen med Göteborgs centrum. 

Nu har vi en halvtimmas promenad framför oss innan vi är tillbaka på stellplatsen och det skall bli skönt att få koppla av lite grand efter de intryck vi fått.

Tjingeling
 we 3

4 kommentarer:

  1. Våra vänner som bor i Alvor gjorde en tvådagars resa till Porto som arrangerats av en portugisiska. Den turen var de mycket nöjda med så ni skall nog återvända och ”göra” staden bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alvor, aha, det samhället kanske vi passerar om tiden räcker till! Det finns så mycket att se o göra i Portugal så jag tror inte det är sista resan vi gör hit!
      Ha det gött!

      Radera
  2. Våra vänner heter Birgit och Tommy Pettersson. Vill inte skicka foton utan deras vetskap....

    SvaraRadera
  3. Nej, det ska du inte göra. Ev kan man skicka på Mesenger då är det bara jag som ser det!

    SvaraRadera

Our Vantastic Travels